“Poem-paintings” by V. Kamensky: performative gesture and its material embodiment
Автор: Shvets A.V.
Журнал: Новый филологический вестник @slovorggu
Рубрика: Филология плюс…
Статья в выпуске: 2 (53), 2020 года.
Бесплатный доступ
The paper focuses on the poem-paintings (“stikhokartiny”) by V. Kamensky, verbo-visual texts published in his experimental book “Tango with Cows” (1915). Given that the poems were seen as located halfway between literature and painting, the author tries to account for the hybrid character of the poems by placing them in a wider communicative and aesthetic context. One of the contexts to be taken into consideration is the visual arts background, namely, artistic exhibitions that became a site of meeting for most Futurist poets. Besides providing futurists with publishing and financial resources, visual arts unions and groups exerted conceptual influence on the artists suggesting a new aesthetic orientation. That orientation could be described as stressing the pragmatic dimension of the text over its semantics, choosing an act produced by the words over their literary meaning. Elaborating on that artistic choice, the paper addresses scandal as a PR strategy and asserts that this strategy was promoted by the means of gesture as a device. A few examples and testimonies from Futurist practices are examined as the body of evidence. Then the paper transitions to arguing that gesture as a device for generating an overall pragmatic effect of shock, scandal etc. could be recreated virtually, by material properties of the book. A few examples of Futurist productions are called for to prove the point. Then the paper provides a thorough analysis of one of ferroconcrete poems.
Avant-garde, futurism, kamensky, ferroconcrete poems, performance, gesture
Короткий адрес: https://sciup.org/149127435
IDR: 149127435
Список литературы “Poem-paintings” by V. Kamensky: performative gesture and its material embodiment
- Гурьянова Н.А. Биография дичайшего. Воспоминания Крученых в литературном контексте 1920-1930-х годов // Кручёных А. К истории русского футуризма. Воспоминания и документы. М., 2006. С. 7-29.
- Желтова Е.Л. Василий Каменский - поэт-авиатор // Василий Каменский. Поэт. Авиатор. Циркач. Неопубликованные Тексты. Факсимиле. Комментарии и исследования / ред. А. Россомахин. СПб., 2018. С. 77-101.
- Йоффе Д.Г. Прагматика и жизнетворчество (еще раз о концепции авангарда у М.И. Шапира) // Philologica. 2012. Vol. 9. № 21-23. С. 405-421.
- Каменский В.В. О современной живописи // Василий Каменский. Поэт. Авиатор. Циркач. Неопубликованные Тексты. Факсимиле. Комментарии и исследования / ред. А. Россомахин. СПб., 2018. С. 16-22.
- Каменский В.В. Путь энтузиаста. Пермь, 1968.
- Крусанов А.В. Русский авангард: в 3 т. Т. 1. М., 1996.
- Крученых А.Е. Аполлон в перепалке // Газета 41°. Тифлис, 1919. С. 1.
- Крученых А.Е. Память теперь много разворачивает. Из литературного наследия Крученых. Berkeley, 1990.
- Лившиц Б.К. Полутораглазый стрелец. Л., 1933.
- Молок Ю.А. Типографские опыты поэта футуриста // Заумный футуризм и дадаизм в русской культуре. Bern, 1990. С. 387-403.
- Спасский С.Д. Маяковский и его спутники. Л., 1940.
- Стригалев А.А. Картины, «стихокартины» и «железобетонные поэмы» Василия Каменского // Вопросы искусствознания. 1995. № 1-2. C. 505-539.
- Фещенко В.В. Телесный дейксис в экспериментальной поэзии: опыт Э.Э. Каммингса // Новое литературное обозрение. 2015. № 5 (135). С. 43-55.
- Харджиев Н.И. От Маяковского до Кручёных. Избранные работы о русском футуризме. М., 2006.
- Шкловский В.Б. Жили-были: воспоминания, мемуарные записи, повести о времени: с конца XIX в. по 1964 г. Л., 1966.
- Janecek G. The Look of Russian Literature. Princeton, 1984.
- Kristeva Ju. Gesture: Practice or Communication // The Body Reader. Social Aspects of the Human Body. New York, 1978. P. 265-276.
- Kruchenykh A.E. Khlebnikov V. Word as Such // Words in Revolution: Russian Futurist Manifestoes, 1912-1928 / ed. Anna M. Lawton, Anna Lawton, Herbert Eagle. Washington, DC, 2004. P. 57-62.
- Markov V.F. Russian Futurism: A History. Berkeley; Los Angeles, 1968.
- Zenkine S. La forme et l'énergie : L'esthétique du formalisme russe. Paris, 2018.