Modern ethnic identity of the Kalmyk ethnic group: the influence of material culture and ritual practices
Автор: Koltsov P.M., Batyrov V.V., Umgaev S.A.
Журнал: Вестник Нижневартовского государственного университета @vestnik-nvsu
Рубрика: Статьи
Статья в выпуске: 1 (65), 2024 года.
Бесплатный доступ
The article is devoted to the influence of material culture and ritual practices on the modern ethnic identity of the Kalmyk people. Currently, a kind of ethnic “renaissance” is taking place in Kalmykia, which manifests itself both in the transformation and reactualization of existing ethnic trends, as well as in the construction (reconstruction) of neo-ethnics, the search for new motives of ethnic identity. In addition, there is a local “local” identity, an association of oneself with the administrative region of residence, each of which has its own established ethnocultural specifics. Such ethnotransformation processes were reflected in the related religious and civic affiliation, in the view of one's own history and one's own place in this world. The specificity of the ethnic “renaissance” in modern Kalmyk society is associated with the processes of ethnocultural adaptation of Kalmyks among the peoples of the Volga region and the North Caucasus after their arrival on the Volga in the XVII century. In the XIX-XX centuries, the reduction of pasture lands led to a crisis of nomadic economy and caused the gradual transition of the Kalmyk people to a sedentary lifestyle. However, the Kalmyks did not copy the way of life of neighboring sedentary peoples, but adapted it to their needs based on their own ideas about the world order. Ethnic specificity is reflected in the rituals of the life cycle, as well as calendar rituals. Currently, there has been a change in the maternity rite only in the methods and place of delivery. However, during the prenatal period, food and behavioral prohibitions imposed on a woman persist. Thus, the isolated residence of Kalmyks in the Lower Volga region in a non-ethnic, non-confessional and foreign-speaking region, connected by common origin, common history, customs and aware of themselves as a whole since the 19th century, led to the formation of their ethnic identity. Since the second half of the twentieth century, when the Kalmyks gradually lost some of their specific features, this led to a change in ethnic identity. The processes of changing various aspects of ethnic culture represent the life of an ethnic group, a living process of its development and transformation.
Kalmyks, ethnic identity, ethnos, ethno-cultural interaction, traditional culture, ritual and commemorative practices, the crisis of nomadic cattle breeding
Короткий адрес: https://sciup.org/14129833
IDR: 14129833 | DOI: 10.36906/2311-4444/24-1/10
Список литературы Modern ethnic identity of the Kalmyk ethnic group: the influence of material culture and ritual practices
- Авляев Г.О. К вопросу о системе этнических делений в быту калмыков // Этнографические вести. Элиста: КНИИЯЛИ, 1973. № 3. С. 135-143.
- Авляев Г.О. Происхождение калмыцкого народа (середина IX–I четверть XVIII вв.). М.-Элиста: Этнолог-Центр, 1994. 250 с.
- Бакаева Э.П., Гучинова Э.-Б.М. Традиционные представления калмыков о жизненном цикле и их отражение в свадебном обряде // Обычаи и обряды монгольских народов. Элиста: Калм. научно-исследовательский институт истории, филологии и экономики, 1989. С. 3-16.
- Бакаева Э.П., Гучинова Э-Б.М. Погребальный обряд у Калмыкова в XVII–XX в. // Советская этнография. 1988. № 4. С. 98-110.
- Bálint G. Kalmyk Folklore and Folk Culture in the mid-19th Century. Philological Studies on the Basis of Gábor Bálint of Szentkatolna’s Kalmyk Texts. Edited by Ágnes Birtalan. Budapest, 2011. 380 p.
- Батмаев М. М. Семья и брак в традициях калмыков. Элиста: Герел, 2008. 256 с.
- Батыров В.В. Растительная пища в рационе калмыков в XIX в. // Oriental Studies. 2009. Т. 2. № 2. С. 73-75.
- Эрдниев У.Э. Калмыки: историко-этнографические очерки. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1980. 308 с.
- Эрендженов К. Золотой родник: О калмыцком народном творчестве, ремеслах и быте. Элиста: Калм. кн. изд-во, 1985. 127 с.
- Гоголданова З. Э-Г. Субэтносы и этнические процессы в Калмыкии в середине 80-х годов ХХ столетия (по материалам статистико-этнологического обследования): автореф. дис. … канд. ист. наук. М., 1994. 24 с.
- История Калмыкии с древнейших времен до наших дней: в 3 т. Элиста: Герел, 2009. Т. 3. 752 с.
- Кольцов П.М., Кольцова К.П. Трансформация погребального обряда калмыков во времени и пространстве // Вестник Калмыцкого университета. 2011. № 11. С. 9-16.
- Кольцов П.М., Борликов Г.М., Кольцова К.П. Погребальный обряд калмыков в XVII–XX вв. (по данным археологических и письменных источников) // Научная мысль Кавказа. 2017. № 4. С. 115-121.
- Красильникова Г.М. О роли одежды в свадебной обрядности калмыков // Обычаи и обряды монгольских народов. Элиста, 1989. С. 17-22.
- Полевые материалы [ПМА], собранные авторами в Целинном, Городовиковском и Кетченеровском районах Республики Калмыкия в 2023 г.
- Полное собрание законов Российской империи. Собр. 2. Т. XXI. СПб., 1847. Ч. 2. № 20758. С. 725-726.
- Шалхаков Д.Д. Семья и брак у калмыков (XIX – начало XX в.). Историко-этнографическое исследование. Элиста: Калмыцкий научно-исследовательский институт истории, филологии и экономики при Совете Министров Калмыцкой АССР, 1982. 86 с.
- Шантаев Б.А. Родильные обряды и методы лечения детей в традиционной культуре калмыков // Молодежь в науке: проблемы, поиски, перспективы. Элиста, 2005. С. 117-153.
- Шараева Т.И. Похоронно-погребальная обрядность у калмыков: подготовка покойного к захоронению // Oriental Studies. 2010. № 3(2). С. 45-50.
- Шараева, Т. И. Свадебная обрядность // Калмыки / Серия «Народы и культуры». М.: Наука, 2010. С. 249-270.
- Шараева Т.И. Обряды жизненного цикла калмыков (XIX в. – нач. ХХ в.). Элиста: Джангар, 2011. 223 с.